Mail till konsumentkontakten på Åbro Bryggeri
To: konsumentkontakt@abro.se
Subject: Synpunkter/klagomål angående försäljning av gammal öl
Hej!
Vid en genomresa i Rissne Centrum i Sundbyberg igår eftermiddag var vi ett sällskap på sju personer som besökte krogen "Den galne kocken" i syfte att dricka ett par öl. Två av oss valde en vanlig stor stark (som visade sig vara dyrare än vad skyltningen tydligt visade) medan tre andra valde att prova månadens öl, Åbro Original på flaska. Innehållet i dessa flaskor visade sig vara grumligt och illasmakande. Vi antog att innehållet var gammalt men kunde inte kontrollera om så var fallet då etiketten sade "bäst före: se kapsylen" och vi självklart inte hade fått med några kapsyler. Då vi påkallade krögarens uppmärksamhet och berättade att det var något fel på ölen försökte han skylla på belysningen i taket, vilket vi inte gick på eftersom de stora starka ölen inte såg grumliga ut. Dessutom var takbelysningen släckt. Därefter ignorerades vi tills en av oss reste sig och gick till bardisken och krävde att få ny öl. Då fick vi faktiskt ett par nya flaskor men innehållet i dessa var lika grumligt och illasmakande som det vi fått tidigare. Självklart kan det hända att man som krögare av misstag serverar öl som har blivit gammal, men vid de tillfällen det har hänt mig tidigare har krögarna bett om ursäkt och omedelbart kontrollerat kylarna för att försäkra sig om att misstaget inte skulle kunna upprepas. Så var inte alls fallet igår, efter att vi hade fått de nya flaskorna satt krögaren bara och såg surt på oss. En av oss gick då till baren för att kolla om det möjligen låg några datummärkta kapsyler kvar där, och upptäckte då att kylen med flasköl stod utanför baren så att han i lugn och ro kunde kontrollera datummärkningen på de Åbro Original som stod där. Tyvärr hade dessa en väldigt "smetig" stämpel men vi läste oss tillsammans till att de gick ut i maj 2003. Möjligen kan vi ha missuppfattat märkningen men när vi konfronterade krögaren med detta var han inte alls förvånad över det. Istället försökte han få oss att tro att datumet inte alls var ett bäst före-datum, utan egentligen det datum "då ölen börjar". Eftersom detta var en uppenbar lögn valde vi att gå därifrån utan att ens försöka kräva pengarna tillbaka.
Jag har idag besökt Systembolaget och kontrollerat datumstämplingen på Åbro Original-flaskor, och det stämmer att flaskorna vi serverades igår var 5 månader gamla.
Anledningen till att jag skriver det här är att jag tycker det är väldigt tråkigt för er att era produkter missbrukas på det här sättet. Vidare vore det bra om ni (kanske vid nästa uppdatering av maskinparken?) kunde börja sätta datummärkningen på etiketten istället för på kapsylen. Då skulle förhoppningsvis risken för den här typen av verksamhet minska.
m.v.h.
/Calle Almquist
Svar
Hej Calle!
Tack så jättemycket för upplysningen! Jag har meddelat säljaren så hon kommer att kollla upp detta hos kunden. Så här får det naturligtvis inte gå till. Precis som du själv skriver så är det bäst före datumet som visas på kapsylen. Tyvärr har vi inte möjlighet att skriva datumet på etiketten, maskinen vi har klarar inte det. Som det ser ut i dagsläget är det inte på gång att köpa in en sådan men vi får se vad som händer i framtiden. Som du själv skriver: "vid nästa uppdatering av maskinparken?"
Än en gång, tack för att du hörde av dig!
Med vänliga hälsningar
xxxxxxxx xxxxxxxx