Mail till den som ansvarar för serveringstillstånd inom Sundbybergs kommun

To: xxxxxxxx.xxxxxxxxx@sundbyberg.se
Subject: Synpunkter/klagomål angående försäljning av gammal öl

Hej!

Jag är inte säker på om du är rätt person att vända sig till, om inte så hoppas jag att du kan skicka vidare mina synpunkter/klagomål till rätt person.

Vid en genomresa i Rissne Centrum igår eftermiddag var vi ett sällskap på sju personer som besökte krogen "Den galne kocken" i syfte att dricka ett par öl. Två av oss valde en vanlig stor stark (som visade sig vara dyrare än vad skyltningen tydligt visade) medan tre andra valde att prova månadens öl, Åbro Original på flaska. Innehållet i dessa flaskor visade sig vara grumligt och illasmakande. Vi antog att innehållet var gammalt men kunde inte kontrollera om så var fallet då etiketten sade "bäst före: se kapsylen" och vi självklart inte hade fått med några kapsyler. Då vi påkallade krögarens uppmärksamhet och berättade att det var något fel på ölen försökte han skylla på belysningen i taket, vilket vi inte gick på eftersom de stora starka ölen inte såg grumliga ut. Dessutom var takbelysningen släckt. Därefter ignorerades vi tills en av oss reste sig och gick till bardisken och krävde att få ny öl. Då fick vi faktiskt ett par nya flaskor men innehållet i dessa var lika grumligt och illasmakande som det vi fått tidigare. Självklart kan det hända att man som krögare av misstag serverar öl som har blivit gammal, men vid de tillfällen det har hänt mig tidigare har krögarna bett om ursäkt och omedelbart kontrollerat kylarna för att försäkra sig om att misstaget inte skulle kunna upprepas. Så var inte alls fallet igår, efter att vi hade fått de nya flaskorna satt krögaren bara och såg surt på oss. En av oss gick då till baren för att kolla om det möjligen låg några datummärkta kapsyler kvar där, och upptäckte då att kylen med flasköl stod utanför baren så att han i lugn och ro kunde kontrollera datummärkningen på de Åbro Original som stod där. Tyvärr hade dessa en väldigt "smetig" stämpel men vi läste oss tillsammans till att de gick ut i maj 2003. Möjligen kan vi ha missuppfattat märkningen men när vi konfronterade krögaren med detta var han inte alls förvånad över det. Istället försökte han få oss att tro att datumet inte alls var ett bäst före-datum, utan egentligen det datum "då ölen börjar". Eftersom detta var en uppenbar lögn valde vi att gå därifrån utan att ens försöka kräva pengarna tillbaka, och skriver därför det här brevet istället.

Jag har idag besökt Systembolaget och kontrollerat datumstämplingen på Åbro Original-flaskor, och det stämmer att flaskorna vi serverades igår var 5 månader gamla.

Eftersom medveten försäljning av drycker som passerat bäst före-datum är oförenlig med såväl alkohol- som livsmedelslagstiftningarna ser vi fram emot en utredning av förhållandena på denna krog.

m.v.h.

/Calle Almquist


Svar

Hej.

Jag har vidarebefordrat dina uppgifter till miljöhandläggaren som kan göra en kontroll på livsmedelssidan. Själv kommer jag att informera ägaren (kommer inte att ge ut ditt namn) om vad som hänt och be att få ett skriftligt svar på varför just detta hänt.

Med vänlig hälsning
xxxxxxxx xxxxxxxx
alkoholhandläggare